Divendres, 16 agost 2024
23.4 C
La Llagosta

Celebrat el primer Consell d’Alcaldies de forma telemàtica

Ahir dimecres, es va celebrar el primer Consell d’Alcaldies en format telemàtic amb la participació de 37 dels 39 alcaldes i alcaldesses, entre ells el de la Llagosta, Óscar Sierra. La reunió va començar amb un record per part del president, Francesc Colomé, a les víctimes de la Covid-19 i l’agraïment a la feina que estan desenvolupant els professionals d’arreu en totes aquelles tasques essencials.

Les actuacions en l’àmbit social van centrar bona part de la reunió. La consellera de Polítiques Social­s i Igualtat, Roser Colomé, i la cap de l’Àrea, Sílvia Pérez, van exposar la situació dels serveis socials a la comarca davant de la crisi sanitària, que s’ha centrat a assegurar d’entrada els serveis considerats essencials, amb una atenció prioritària a famílies vulnerables i als infants a càrrec, persones grans en situació de dependència i persones sense llar i sense sostre. Es va explicar que s’han prioritzat actuacions en atenció a menors en situació de risc, alimentació bàsica i serveis de menjador, serveis d’atenció domiciliària, emergències socials i atenció a la violència masclista. I també a donar resposta a les situacions derivades de l’estat d’alarma, amb la creació d’equips de guàrdia del Servei d’atenció domiciliària i el desplegament de mesures per a persones afectades pel tancament centres de dia i de residències de gent gran.

Es va destacar l’important increment d’expedients de serveis socials que hi ha hagut. En el període comprès entre el 13 de març i el 8 de maig hi ha hagut un augment del 41,33% respecte al mateix període de l’any anterior. L’any 2019, es van fer 19.645 tràmits i el 2020, 33.483 actuacions.

Pel que fa al Servei d’Informació i atenció a la dona, des de l’inici de l’estat d’alarma s’han atès 62 expedients en atenció telefònica i 18 intervencions. Es va comentar també que la situació d’emergència ha posat en evidència febleses del sistema, havent de fer front a un important augment de casos amb els mateixos recursos i amb la previsió que augmenti la demanda.

Per la seva part, el conseller de Promoció Econòmica i Estudis, Jordi Manils, va mostrar la seva preocupació per les dades d’atur i d’ERT­O de la comarca. El conseller va explicar que des de la Taula Vallès Oriental Avança s’ha prioritzat la concertació i el diàleg amb els agents social­s i econòmics i va destacar la creació del Grup de treball de reactivació econòmica que ja està treballant en la redacció del Pla de reactivació econòmica del Vallès Oriental, amb l’objectiu d’aplicar-lo de manera imminent però amb una mirada a mig termini –un any o any i mig vista- que els experts diuen que pot durar la recessió.

La consellera d’Ensenyament, Marialluïsa Ferré, va exposar que el servei de transport escolar està suspès des de l’estat d’alarma, la qual cosa ha afectat a 1.869 usuaris, a més de 17 empreses afectades que han hagut de sol·licitar la suspensió temporal de contractes per causa de força major. Per altra banda, al llarg del juny es preveu retornar una part de la quota als 420 usuaris que han pagat en concepte de transport escolar no obligatori. El reton es farà quan es disposi de la resolució del Departament.

El repte i la preocupació, ha explicat la consellera, és com abordar el curs vinent tant en transport com en menjadors, amb la dificultat que suposa treballar amb incerteses per a la licitació i contractació dels serveis, a l’espera que es concretin les instruccions i condicions que s’han de complir i aquestes arribin per part del Departament d’Ensenyament. Pel que fa a les preinscripcions, es va explicar que s’ha apostat per la preinscripció via telemàtica a fi d’evitar les gestions presencials.

El president del Consell Comarcal, Francesc Colomé, va posar en valor l’esforç que s’està fent des dels ajuntaments amb la situació d’emergència i va comentar que “els alcaldes i alcaldesses estem al costat dels ciutadans, hem treballat molt, hem estat al front de la crisi, hem fet feines que no ens tocaven, com per exemple repartir 7.780 targetes moneder amb personal propi exposant-nos a entrar a cada casa. Hem fet i seguim fent una molt bona feina dins del possible”.

El Consell d’Alcaldies també va servir per presentar els serveis i les línies de subvencions del Consorci Besòs Tordera, a càrrec del president, Josep Monràs, i el gerent, Albert Solà.


Publicitat

Publicitat

Més notícies