Jordi Pey, de 50 anys, és un creador de contingut digital gastronòmic. El 2013 va posar en marxa el portal digital Cuinateca amb la missió d’explicar les seves millors receptes casolanes i de la gastronomia catalana. Des de fa uns anys, s’ha convertit en un referent per als amants de la bona cuina amb més de 85.000 seguidors entre les seves diferents xarxes socials.
Com va néixer el Cuinateca?
Tot ve d’un diumenge que veníem amb la meva dona, la Sílvia, d’una fira, d’embotits i formatges, i vam arribar a casa i vam dir, hòstia, això no ho trobem aquí, has d’anar a aquell poble o aquella comarca per poder tastar això. Llavors vam dir: i si fem un bloc i escrivim sobre això? A més, la nostra filla, aleshores, tenia 8 anys i era una excusa per sortir els caps de setmana i veure coses, com ara com es fan els embotits o les granges amb animals. Què va passar? Que la nena feia allò complicat perquè plorava o volia estar amb la mama o el papa. Aleshores, vam dir de fer receptes, que se’m dona bé cuinar, i les publiquem, que això també li agrada a la gent.
Vas començar amb un blog i el vídeo?
Feia les receptes, però un dia volia explicar com es feia un pa concret. Jo no soc cuiner professional i no sabia com poder explicar-ho. Així que dic, mira, saps què, agafo un vídeo de YouTube, el tallo i l’edito, i, com que pesava molt per pujar-lo al meu blog, vaig crear un canal de YouTube propi. Al cap d’un any, em dona per mirar i veig que tinc 100 seguidors i prop d’unes 10.000 visualitzacions d’aquell vídeo. Dic, però si aquell vídeo no és meu. Em vaig adonar que si feia les receptes en vídeo allò podia resultar. A partir d’aquí vam començar a fer els vídeos i llavors vam créixer molt a YouTube. A nivell amateur ens vam convertir en el número 1 en gastronomia en català; en castellà n’hi ha molts, però en català molt poquets. Al temps, vam veure que la gent es movia més per Instagram i vam convertir els vídeos en vertical i amb millor qualitat, millor edició, amb una mica de ganxo, fent una mica el nostre estil i en un any vam passar de 5.000 a 50.000 seguidors. Des de fa un any i mig, fem els vídeos de receptes més seriosament i ja superem els 60.000 seguidors.
D’on et ve aquesta afició per la gastronomia?
Jo no soc cuiner, però, des que em vaig casar, m’agrada la cuina. Tot i que aquesta afició em ve de la meva mare. Quan hi ha un esdeveniment a casa, la mare mai no en té prou amb un plat. Ella ha de posar peus de porc o fricandó o molts plats perquè la gent es quedi satisfeta. Jo tinc una feina que no té res a veure amb la cuina i això que faig és per pura afició. Això sí, cada vegada ha anat a més i al final ens hem fet autònoms per poder fer les factures per les col·laboracions.
Podries viure d’això?
A mi m’encantaria viure d’això, de fer les meves receptes i anar a fer les visites als productors, fent vídeos per crear una història envers aquest producte i aquest productor. És a dir, posar una mica de valor a tota la feina que estan fent aquests petits i mitjans productors. Però hem de ser realistes i cal saber que potser avui hi ha Instagram i demà no hi és. Ara també hi ha Tik Tok i potser bé una altra plataforma i resulta que l’algoritme canvia. O, per exemple, de cop i volta et vé un hacker i se t’acaba el perfil. Jo la meva feina no la deixaré mai.
Com aconsegueixes col·laboracions?
Et venen, sempre. Moltes vegades directament amb un missatge d’Instagram, dient que els agrada el meu contingut i que volen que fem una col·laboració. Llavors es mira si encaixa el producte, si hi ha algun esdeveniment o activitat o supermercat. Inclús hi ha vegades que et plantegen coses que no tenen res a veure amb el que fem, que ni t’imaginaries, com ara una empresa que fa les cadires elèctriques per pujar escales.
Quin és el contingut que més t’agrada fer?
Hi ha dues vessants. Una són les receptes tradicionals, les de xup-xup, i són de les que més tiren amb 100.000, 200.000 o 500.000 reproduccions i alguna inclòs arriba al milió de reproduccions. També m’agraden les que haig d’anar a fer una visita a un productor, per exemple, a un pastor que fa un formatge. Llavors, has d’anar allà, veus les seves cabres, passes el dia amb ell, graves, t’explica l’experiència, hi ha una conversa, i després jo munto una història. Aquestes no tenen moltes visualitzacions perquè la gent no se les guarda, les veu perquè li agraden però no les comenta. Quan faig les receptes, em pregunten més. Això fa que el vídeo pugi en visites. Tot i això, a mi m’agraden més les visites i anar a parlar amb la gent amb l’objectiu d’apropar el món rural.
En quines xarxes socials esteu actualment?
Estem a les xarxes socials més importants, Instagram, Tik Tok, Facebook i YouTube. On tenim més presència és a Instagram i a YouTube. També tenim pàgina web, que també és interessant perquè ens vam posicionar des d’un principi amb la paraula clau de receptes de cuina.
Cap a on va el Cuinateca?
Si fos pel que jo volgués, independentment de les visualitzacions, l’ideal seria fer vídeos més llargs, més en horitzontal perquè tens més amplitud, més detalls i crear una mica més d’història, no tan ràpid. A mi m’atabala molt el contingut actual a Instagram i Tik Tok, que és molt bonic però que l’has d’aturar 50.000 vegades per assabentar-te bé. Intentem explicar el millor possible en vídeos que tinguin una durada d’1 a 2 minuts

