Dijous, 25 abril 2024
12.3 C
La Llagosta

Adif avança en la transformació integral del node logístic multimodal de la Llagosta

Adif avança en el projecte de transformació de la plataforma multimodal de la Llagosta, un node logístic estratègic clau per impulsar el trànsit ferroviari de mercaderies i el desenvolupament del Corredor Mediterrani a Catalunya.

La companyia ha iniciat el procés de licitació del subministrament i el transport dels aparells de via destinats a la connexió en amplada estàndard amb el Corredor Mediterrani, per prop de 8 milions d’euros i un termini d’execució de 24 mesos. Aquest contracte proveirà 27 desviaments d’amplada mixta per a via sobre balast i 3 de convencionals en ample estàndard, així com 4 aparells de dilatació d’alta velocitat.

Juntament amb la fabricació, el premuntatge, la comprovació en taller i el transport, el contracte inclou l’assessorament durant la fase de col·locació en via, anivellament i alineació i les operacions d’ajust finals per a la seva integració a l’enclavament definitiu o la posada en servei.

Amb aquest contracte, les inversions que Adif ha destinat a aquest projecte s’eleven a 85 milions d’euros: 59,6 milions corresponen a l’adjudicació d’actuacions de plataforma, via i electrificació i 17,4 milions d’euros al contracte d’execució de noves instal·lacions de seguretat i comunicacions.

El centre logístic de la Llagosta es configura com un node plenament interoperable i d’alta capacitat, que impulsarà el transport ferroviari a una àrea de gran potencial socioeconòmic, com és l’eix mediterrani i la seva àrea d’influència.

La instal·lació està immersa en un procés de transformació integral que l’adaptarà als estàndards europeus de mercaderies i la transformarà en un centre multimodal mitjançant l’amplada mixta. Així, esdevindrà un enclavament estratègic al nord de Barcelona i un referent per a la gestió de trens de mercaderies de 740 m, la longitud estàndard interoperable i compatible amb les xarxes ferroviàries europees.

El nou centre logístic, que enllaçarà amb la Línia d’Alta Velocitat (LAV) Barcelona-Frontera francesa i connectarà en amplada internacional amb el Corredor Mediterrani, contribuirà de manera decisiva als objectius d’aquest eix de comunicacions, dotant el transport de més eficiència, una reducció significativa de les emissions contaminants, una reducció dels costos en l’explotació ferroviària, més prestacions d’eficàcia i fiabilitat per a les circulacions ferroviàries -inclosa la seva plena compatibilitat amb altres xarxes ferroviàries europees- i temps de viatge més competitius.

La futura configuració de la terminal la dotarà d’una nova platja de vies de recepció/expedició integrada per vies paral·leles amb longituds superiors a 750 m, muntades en amplada mixta i electrificades a 3.000 V. A més, estarà formada per un feix de 4 vies per a la càrrega i descàrrega d’UTI (Unitats de Transport Intermodal) i una altra via per a la càrrega i la descàrrega de mercaderia general.

Així mateix, abordarà la remodelació dels accessos a la terminal, mitjançant la connexió en amplada estàndard amb el Corredor Mediterrani des del viaducte de la LAV Barcelona-Frontera francesa, l’adaptació a l’amplada mixta entre la plataforma de la Llagosta i la línia El Papiol-Mollet i la connexió sud amb la xarxa de Rodalies. A més, es construiran diverses lloses de transferència i emmagatzematge d’UTI amb una extensió aproximada de 12 hectàrees.

La construcció de noves infraestructures, com ara la plataforma multimodal, contribueix a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 8, dirigit a promoure el creixement econòmic sostingut, inclusiu i sostenible; i 9, que té entre els seus objectius el desenvolupament d’infraestructures fiables, sostenibles, resilients i de qualitat.

Aquesta actuació serà finançada per la Unió Europea–NextGenerationEU.

Publicitat

Publicitat

Més notícies