Susanna Visauta: “Part de l’helicòpter del futur president nord-americà estarà fet a la Llagosta”

0
21

43 anys. És la directora d’administració de Suinsa, una empresa familiar que fa un any es va establir al polígon industrial de la Llagosta. El darrer any va facturar 2,8 milions d’euros i compta amb una trentena de treballadors.

-Per què us heu traslladat a la Llagosta?
– Sempre havíem estat a Badalona, en un polígon industrial molt maco, però aïllats d’indústria i envoltats de molts magatzems comercials. A l’hora de buscar una nova localització, vam cercar una nau que ens permetés créixer. És una nau molt industrial, totalment plana i tenim les oficines muntades aquí, amb vistes a tota la fabricació. Vam tenir l’opció d’anar a una altra nau a Montcada i Reixac, però finalment ens vam decidir per instal.lar-nos aquí i estem molt contents. Potser al polígon li falta una mica de modernització però, si som l’única empresa que s’ha instal·lat des de fa un any, és complicat que es pugui fer això.

– A què us dediqueu?
– Tenim tres àrees de negoci. La primera, i la més important, és mecanitzar, que és fer forats. Som especialistes a fer peces difícils, d’alt valor afegit. Però no fem peces úniques, fem sèries mitjanes. Però ens hem hagut de reinventar totalment perquè l’any 2010 el meu client principal va entrar en concurs de creditors. Avui ja no el tenim a la nostra factura.

– La crisi va afectar…
– Abans de la crisi ja ens vam posar objectius de buscar nous sectors. Nosaltres som la segona generació de l’empresa i el meu pare havia treballat fa anys per a empreses de l’entorn vallesà de la indústria de la moto, com Showa, Derbi, Honda… Tanmateix ens va passar amb el sector de l’òptica. Aleshores ens vam trobat que el vincle empresarial anava molt lligat amb la persona, que era el meu pare, i el meu germà i jo vam buscar nous sectors on poguéssim ser atractius als proveïdors. Vam veure que podíem tenir possibilitats en el sector aeronàutic, ara molt significatiu, les energies renovables, els béns d’equip per al sector farmacèutic i hospitalari… Aleshores, abans de l’aturada generalitzada de compra per part de l’usuari, ja ens havíem introduït en aquests sectors.

– M’ha dit una àrea de negoci, les altres dues quines són?
– Les tres àrees de negoci enforteixen l’empresa. Són independents però compatibles i fan que el producte sigui millor. Les altres dues són la de muntatge de béns d’equips, és a dir, tenim clients que ens diuen que a una peça d’alumini li fem forats i a l’hora posem rodaments amb altres components; i la tercera és l’enginyeria en mecatrònica. Així, som capaços de ser editors tecnològics.

– Què vol dir ser editor tecnològic?
– Som capaços, a partir d’un concepte o idea, de fabricar una màquina. Per exemple, Grifols gestiona la farmàcia d’alguns hospitals. Es van adonar que els blísters de les dosi unitàries es tallaven mitjançant una persona, que, a vegades, podia tenir errors. Aleshores, vam fer una màquina que fa aquest procés automàtic. Nosaltres no tenim la patent però sí que hem fet la coordinació de les diferents tecnologies.

– A més, sou exportadors. Com està sent l’experiència?
– Tenim un client alemany, però la resta de clients tenen seu a Espanya. Una de les peces que fem és la bomba d’injecció del Ford Mustang; un altre és el motor del taxi de Londres… Estem en un món molt global. Per exemple, la peça del Ford Mustang es fon a Saragossa, aquí es mecanitza, a Madrid es fa la capsa de canvis, a València es fa un altre i acaba finalment a Detroit, als Estats Units, per acabar el cotxe.

– És possible que es vegi a les peces el nom de la Llagosta com a lloc de fabricació?
– No, nosaltres som subcontractistes. Tenim un logotip, que en moltes ocasions ens ho demana el client, però no fem cap escriptura. Un dels sectors més potents que tenim ara és l’aeronàutic i llavors estem fent peces en aquest moment per al model de l’Airbus A350, que tothom hi podria pujar en algun moment de la seva vida. Un altre projecte que tenim són les peces per a un helicòpter de la marca Sikorsky, que és de les millors del món. Aquests helicòpters concrets possibiliten el transport d’un gran nombre de persones cap a les petrolíferes. Alhora també és l’helicòpter oficial del president dels Estats Units i el responsable de la marca ens va dir que una part del pròxim helicòpter del futur president dels Estats Units estarà fabricada aquí, a la Llagosta, a Suinsa, i això és una realitat.

– Com veu el futur?
– A la Llagosta estem molt contents i el canvi ha estat en positiu. És una ciutat còmoda que té de tot. Com a empresa, ens hem de posar molt les piles, tot i que el mèrit d’haver sobreviscut a la crisi econòmica ens ha enfortit i ens ajudarà. Això sí, necessitem més inversió i ajuda per part del govern perquè per ser competitius necessitem inversions continuades. Si la meva competició, que ja no només és a Espanya, té unes condicions fiscals diferents, no juguem en les mateixes condicions. Tot i que estem molt contents i fem una cosa que agrada molt. Tenim molts projectes, però a la vegada hem de ser molt prudents.

Publicitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí